Refacerea dupa efort {partea 3}


Refacerea

Refacerea este componenta antrenamentului care foloseste in mod rational si dirijat o serie de mijloace pedagogice naturale si/sau artificiale provenite din mediul extern si/sau intern al organismului in scopul realizarii homeostaziei anterioare efortului si pe cat posibil depasirii acestei homeostazii prin realizarea supracompensarii functionale, teorie elaborata de Folbort.

Refacerea reprezinta componenta trofotropa (efortul este ergotrop) a organismului. Refacerea este si sursa de sanatate, metoda de profilaxie fata de aparitia accidentelor de tip traumatic si a patologiei specifice sportivului de performanta reprezentata prin supraantrenament. Refacerea reprezinta si rezerva de performanta a organismului, deoarece vizeaza regenerarea trofica, functionala si restabilirea echilibrelor, atat la nivelul componentei nervoase vegetative, cat si a mediului intern. Ea se adreseaza numai organismului sanatos, spre deosebire de recuperare, care se adreseaza organismului bolnav.

Principiile refacerii coincid cu principiile antrenamentului:

  • Refacerea are caracter gradat, progresiv, sistematic si accesibil la realizarea prin folosirea unor excitanti cat mai eficienti si maximali ca efect.
  • Refacerea se adreseaza numai organismelor sanatoase, atat morfologic, cat si functional.
  • Refacerea dirijata nu se substituie refacerii spontane, ci o accelereaza pe aceasta.
  • Refacerea se face intotdeauna tinand cont de instalarea in timp la nivelul sistemelor functionale ale organismului a parametrilor anteriori efortului, mai exact parametrii vegetativi, mai ales cei hemodinamici si respiratori se refac in timp de minute. Parametrii metabolici se refac in interval de ore, iar cei endocrini in interval de zile.
  • Refacerea trebuie sa se face in toate momentele pregatirii si efectuarii efortului, chiar inainte de efort, post-efort, periodic…
  • In cazul sportului de performanta refacerea este dirijata obligatoriu de un cadru medical.
  • Refacerea se adreseaza in primul rand sistemului functional cel mai solicitat in timpul efortului.

Din punct de vedere fiziologic, prima conditie a refacerii este realizarea unui tonus parasimpatic cat mai intens in asa fel incat organismul sa poata compensa toate pierderile din timpul efortului.

Pe componenta locomotorie, refacerea se adreseaza in primul rand masei musculare si reprezinta cresterea cantitatii de material proteic muscular, cresterea cantitatii de mioglobina, a cantitatii de material energogenetic si ameliorarea hemodinamica a circulatiei.

La nivelul sistemului nervos, refacerea inseamna in primul rand inducerea unor fenomene de inhibitie corticala in scopul refacerii metabolice a neuronului, inhibitie realizata prin 2 mijloace: inhibitie ca atare (somn) si inhibitie indusa (prin realizarea altor focare de excitatie decat cele specifice efortuluiàodihna activa).

La nivelul sistemelor vegetative, refacerea inseamna aparitia predominant parasimpatica, care determina instalarea bradicardiei, bradipneei in cazul sistemelor solicitate in efort, deci si accelerarea functionala a sistemelor inhibate in efort.

La nivelul componentei endocrine, refacerea inseamna capacitatea organismului de a metaboliza, de a descompune excesul de catecolamine si de hormoni de stres, dar si stimularea secretorie fata de hormonii cu rol trofic.

La nivelul mediului intern, refacerea induce alcanizarea pH-ului, restabilirea glicemiei, a echilibrului hidroelectrolitic, realizabile in principal prin exercitii de refacere si prin masuri igieno-dietetice.

Formele refacerii:

1).in functie de momentul in care se realizeaza, refacerea poate fi:

#       Refacere inainte de efort: aceasta inseamna chiar inainte de debut uneori, refacere ce are ca scop ameliorarea efectelor posibile negative ale starii de start.

#     Refacere intraefort: se refera la eforturile care se realizeaza cu pauze (gimnastica); se face pentru restabilirea cantitativa a materialului consumat.

#       Refacere post-efort: are ca scop eliminarea catabolitilor rezultati.

#      Refacere periodica include refacerea cotidiana si refacerea saptamanala, postcompetitionala, anuala.

2).dupa modul in care se realizeaza refacerea:

#      Refacere spontana-refacere naturala: este reprezentata in primul rand de somn si este forma de refacere in care organismul revine singur la parametrii anteriori efortului fara interventii din afara.

Somnul, ca mijloc de refacere spontana, are ca efect reconstituirea rezervelor energetice ale functiilor vegetative si a metabolismului neuronal. Exista 2 forme de somn: lent (fara vis) si rapid (paradoxal sau oniric).

Durata normala a somnului la sportivul de performanta este de cel putin 8 ore, preferabil realizat noaptea, deoarece somnul diurn este somn fara vise in marea parte a lui. Somnul lent are rolul de a reface functiile vegetative, metabolice, materialul energetic, echilibrele, fara sa actioneze in nici un fel la nivelul functiei neuronale. Somnul rapid este cel care amelioreaza metabolismul neuronal. Secretia de STH face mai mare nevoia de somn.

Calitatea somnului la sportiv este parametru de apreciere al starii de sanatate. Privarea de somn are efecte dramatice la nivelul functiilor motorii, determinand modificari grave de coordonare a miscarilor, scaderea eficientei calitatilor motrice si scaderea capacitatii de receptie.

#     Refacerea dirijata este realizata in primul rand de catre medic si chiar de catre psiholog; reprezinta totalitatea mijloacelor si metodelor. Este necesara intotdeauna cand intensitatea efortului este foarte mare sau pauzele dintre eforturi sunt mult prea mici.

Aceasta refacere dirijata se poate realiza prin mai multe mijloace: dus cald; presopunctura-acupunctura; masokinetoterapie; mijloace balneohidrokinetoterapice.

Mijloacele igieno-dietetice se refera la alimentatie, la aportul de apa.

Mijloacele medicamentoase-vitamine, minerale, compusi glucozati si toata medicatia de refacere.

Mijloacele psihologice-sugestia, autosugestia, trainingul autogen, tehnici de relaxare automusculara, odihna activa.

Aceste mijloace se folosesc diferential in functie de tipul intensitatii si durata efortului si in functie de solicitarile caracteristice ale efortuluiàmijloace neuromusculare, neuropsihice, cardiovasculare si endocrinometabolice.

Odihna activa reprezinta refacerea homeostaziei neuronale prin solicitarea altor centrii nervosi decat cei proprii efortului cu inducerea inhibitiei in zonele corticale solicitate in efort. Tipul de efort care se practica pentru a realiza odihna activa este pur aerob, pe care putem sa-l apreciem in functie de frecventa cardiaca (130-140 batai/min) cu producerea de maxim 2 milimoli/litru. Durata unei sedinte nu trebuie sa depaseasca 45 minute, peste solicitarile organismului devenind de tip efort.

Este total contraindicata odihna activa in cazul in care efortul foloseste complet rezervoarele de energie. In aceste eforturi intai se refac rezervoarele energogenetice, dupa

care se practica si odihna activa. Se folosesc in totalitate miscari de cu totul alta natura decat cele din sportul propriu-zis.

Cea mai buna forma a odihnei active este inotul. Odihna activa actioneaza la nivelul sistemului nervos vegetativ, facand posibila trecerea activa de la stimularea simpatica la stimularea parasimpatica, accelerarea eliminarii catabolitilor acizi din mushi si metabolizarea acestor cataboliti la nivel muscular.

Aprecierea starii de refacere se face pe baza datelor inscrise in jurnalul de autocontrol, in functie de comportamentul sportivului, de randamentul sportivului, de reactiile vegetative ale organismului la efort, in functie de forta si tonusul muscular. Calcularea indicelui de refacere se face dupa indicele Dorgo.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: