Refacerea dupa efort {partea 1}


Efortul este starea organismului opusa repausului in care se depasesc conditiile bazale prin miscare, mai exact prin repetarea sistematica a unor actiuni motrice avand ca scop imbunatatirea performantelor functionale ale organismului fara producerea unor modificari morfologice evidente.

Efortul fizic reprezinta un agent stresant, un excitant care obliga organismul sa raspunda adecvat prin manifestari electrice, mecanice, calorice, raspunsurile fiind particulartizate in functie de individ si ducand in final la adoptarea de catre organism a unor modificari adaptative (la sportivàcalitative si cantitative).

Din totalitatea sportivilor se evidentiaza sportivul de mare performanta, care este individul uman de exceptie la limita dintre normal si patologic.

Acest effort se face pe un organism nu in totalitate refacut dupa efortul anterior, iar solicitarea este in permanenta crescutaàteoria supracompensatiei; aceasta sta la baza obtinerii performantei sportive.

Eforturile fizice se pot imparti:

a). profesionale

b). sportive

diferenta dintre acestea este consumul energetic (mai mare la efortul fizic sportiv) si aceasta permanenta crestere a solicitarilor in efortul fizic sportiv. Asemanarea intre cele 2 este monotonia.

Eforturile sportive se impart dupa mai multe aspecte:

  • Dupa intensitate:-maximale: peste 180 batai/minut (in conditii anaerobe; maxim 10 secunde);

submaximale: 130-180 batai/minut (in conditii anaerobe);

mari: 120-150 batai/minut (apare componenta aeroba);

medii: 90-120 batai/minut;

mici: pana la 90 batai/minut (aproape 100% aeroba; poate dura ore).

  • Din punct de vedere al regimului metabolic:

anaerobe: sunt alactacide si lactacide (glicogenul muscular); sunt de intensitate maximala, submaximala si mare;

aerobe: sunt de intensitate medie si mica;

mixte: pot fi de orice intensitate.

  • Din punct de vedere al tipului de contractie musculara:

izometrice: efortul in care se modifica numai tensiunea din muschi fara producerea de lucru mecanic; se produce anaerob si maximal (pauza este de 11/2 min);

izotonice: se realizeaza lucru mecanic; orice tip de effort este izotonic;

izokinetice: sunt caracterizate prin contractii musculare care dezvolta tensiune maxima in toate fibrele musculare active pe toata durata contractiei musculare, miscarea realizandu-se pe toata amplitudinea articulara libera cu viteza unghiulara constanta; acest tip de effort se face numai cu aparate speciale=ergometre izokinetice (exista ergometre pentru fiecare sport).

  • Din punct de vedere al sistemelor functionale solicitate mai mult in timpul efortului:

neuropsihice: sahul, halterele;

neuromusculare: scrima;

cardiorespiratorii: jocurile sportive;

endocrinometabolice sau energetice: eforturi de mare durata-maraton, triatlon, decatlon.

  • In functie de 8 sisteme functionale implicate in realizarea acestui efort:

anaerobe alactacide-100 m, 200 m;

anaerobe lactacide;

eforturi de anduranta-scurta: 400 m;

-medie: 800 m;

-lunga:àI-1000 m;

àII-5000 m;

àIII-10000 m;

àIV-peste 10000 m.

a).Circulatia coronariana este exprimata prin valorile frecventei cardiace.

b).Consumul de O2 este exprimat prin procente din consumul maxim de O2 al organsimului.

c).Schimburile energetice sunt exprimate prin procente aerob-anaerob.

d).Consumul energetic total este exprimat in kilocalorii.

e).Scaderea glicogenului muscular este exprimata procentual.

f).Glicoliza este exprimata in milimoli acid lactic la 100 ml.

g).Lipoliza este exprimata in milimoli acizi grasi liberi la 100 ml.

h).Proteinoliza este exprimata prin prezenta sau nu a metabolitilor proteici in urina si sange.

Anduranta este rezistenta in regim de intensitate. Cu cat efortul este mai mare, cu atat cantitatea de O2 este mai mare.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: